SOS REHYDRATE

SPORTSDRIKK FOR OPTIMAL PRESTASJON

4 punkter om hydrering

Etter å ha arbeidet mange år med idrett  er viktigheten av en kropp i balanse blitt mer opplagt for meg. Her er noen ting jeg har lært om hydrering.

1. Hydrering er energi (for musklene)

De fleste ser på hydrering som en metode for å unngå dehydrering, og for å erstatte elektrolytter som er blitt tapt via svette. Dette er ikke feil, men det er mer til denne sannheten.. Hovedmålet med hydrering er å gi oksygen til de arbeidende musklene. Så se på hydrering som at du hjelper musklene med å puste, slik at de får energi til prestere.

2. Vann hydrer deg ikke

Jeg husket nok ordet elektrolytter fra skoletiden, men hva de gjorde og hvor viktige de var. Det hadde jeg aldri fått med meg. Uten elektrolytter, ingen hydrering. Kroppen er nemlig avhengig av elektrolytter for å absorbere vann. Elektrolyttene er transportørene av væske i kroppen. Men det er mer til hydrering enn elektrolytter. For at vannet skal gå fra magen og ut i kroppen må vannet ha en spesifik konsentrasjon av karbohydrater og elektrolytter. Vannet må inneholde sodium for at væskeopptaket skal foregå effektivt. Heldigvis trenger jeg ikke tenke. Jeg kan bare åpne en pose SOS.

3. Riktig hydrering vil hjelpe på mageproblemer under trening og konkurranse

Når du trener er «systemet» under stress. Dersom innholdet av karbohydrater i sportsdrikken er for høyt eller elektrolyttinnholdet er for lavt, reduseres kroppens evne til å absorbere væske, og den forblir i magen. Skvulping, sure oppstøt, diare..du vet hva jeg snakker om.. Med SOS unngår du disse problemene.

4. Rehydrering med SOS

Kroppen bruker normal 8-24 timer å gjenfinne væskebalansen etter trening og konkurranse. Mange av oss trener flere ganger hver dag. Et godt hydreringsregime blir da mer viktig enn hva vi normalt forestiller oss. Et godt hydreringsregime sikrer at væskebalansen er gjenopprettet innen neste trening tiltar.

 

SERVICE OG SUPPORT

Kontakt oss

Vilkår og betingelser